اهمیت اوقات فراغت در سالمندان

اهمیت اوقات فراغت در سالمندان

اوقات فراغت سالمندان

اهمیت اوقات فراغت سالمندان را نباید نادیده بگیریم! با توجه به نرخ افزایش جمعیت سالمندان هم‌زمان با گسترش امید به زندگی در این قشر رو به فزونی است. از این‌‌رو توجه به اوقات فراغت سالمندان به ویژه در شهرهای بزرگ واقعیتی است که با پدیده شهرنشینی و صنعتی شدن روز‌‌ به روز جدی‌تر می شود و نمی‌توان آن‌ را با بی‌کاری قرون گذشته مقایسه کرد. اوقات فراغت و زمان آزاد موجب تنهایی سالمندان در این مقطع زمانی می شود. و درصورتی که توجه جدی به نیاز‌های آن‌ها نشود، اختلالات روانی مانند افسرد‌گی و بی‌خوابی و انزوای اجتماعی را در پی‌خواهد داشت. آن‌چه‌ حائز اهمیت است تا زمانی که سالمندان از کار افتاده نشده‌اند و قادر به انجام فعالیت‌های خود هستند بایستی با نگاهی متفاوت به توانایی‌ها و تجربه‌های آن‌ها از این سرمایه اجتماعی استفاده بهینه نمود.

برنامه‌ریزی اوقات فراغت سالمندان

برنامه‌ریزی اوقات فراغت سالمندان یکی از مواردی است که غالبأ توسط فرزندان خانواده در جهت رفاه و آرامش والدین انجام می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از برنامه‌‌ریزی به مواردی مانند: نیازهای فردی سالمند، سن، جنس، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل و عوامل اقتصادی نظیر میزان درآمد، نوع شغل سابق و نوع منزل محل سکونت سالمند توجه شود تا در انتخاب نوع مکان و چگونگی گذراندن اوقات فراغت سالمندان تصمیمی درست و بجا اتخاذ شود.

از دیگر فاکتور‌های بسیار مهم و ضروری یرای برنامه‌ریزی گذران اوقات خوش برای سالمندان توجه به سلایق و نظرات آن‌ها و انتخاب‌های آن‌ها جهت سپری کردن اوقات خوش با توجه به سن و جنس آن‌ها است. بنابراین ممکن است آن‌چه که از نظر ما برنامه‌ریزی مناسبی برای سالمند باشد از نظر پدر خانواده هیچ جذابیتی نداشته باشد و یا برعکس این موضوع باشد. پس در برنامه‌ریزی اوقات فراغت سالمندان به موضوع جنسیت و نحوه گذراندن اوقات فراغت و سن آن‌ها مواردی هستند که از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

اهمیت اوقات فراغت در سالمندان

یکی از دغدغه‌های مهم سالمندان در این دوران مسئله مدیریت وقت است. اهمیت اوقات فراغت در سالمندان زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که سالمندان متوجه زمان خالی زیادی که در پیش‌رو دارند می‌شوند. از این‌رو توجه به سلامت روان آن‌ها قبل از رسیدن به این مرحله با روش‌های مختلفی انجام می شود. روش هایی همچون کمک به انتخاب مسئولیت‌های اجتماعی جدید، اشتراک گذاشتن تجربیات سالمندان با یکدیگر، برای اوقات فراغت سالمندان جذاب است. همچنین روایت درمانی، انجام فعالیت‌های بدنی، ورزش‌های منظم، شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه و… باعث گذراندن اوقات فراغت و کاهش مشکلات روانی و عاطفی و افسردگی می‌شود.

اوقات فراغت سالمندان در کرونا

آن‌چه که امروزه در دوران پسا کرونایی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چگونگی گذران اوقات فراغت سالمندان درکرونا است. مهم است بدانیم یکی از مشکلات افراد سالمند در دوران کرونا دوری آن‌ها از فرزندان و دوستان و آشنایان است از طرفی یکی از دغدغه‌های مهم فرزندان در این دوران، والدین مسن‌شان و تنها ماندن آن‌ها در خانه است.

پیشنهاد می‌شود در این دوران کرونایی فرزندان به والدین مسن‌شان نحوه استفاده از اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند که بسیار ساده و آسان است را آموزش دهند تا آنها نیز بتوانند امور روزمره و خارج از منزل را با کمک همین گوشی‌های هوشمند انجام دهند.

برنامه ریزی برای اوقات فراغت سالمند در دوران کرونا

اوقات فراغت سالمندان در کرونا می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف از جمله مطالعه کتابهای صوتی، تماشای فیلم و سریال‌های مورد علاقه، حضور مجازی در مراسم مذهبی، آموزش انواع کارهای هنری، شرکت در کلاس‌های مجازی ورزشی و آموزشی با تنوع بسیار که امروزه به خاطر وجود کرونا این برنامه‌ها بیشتر از گذشته شده است سپری شود.

کرونا اگرچه یک تهدید است اما برای کسانی که هوشمندانه به این دوران نگاه می‌کنند آن را فرصتی دانسته برای کمک به والدین مسن‌شان در یادگیری ابزارهای هوشمند و به این طریق تاثیر مثبتی در ارتقاء گذراندن کیفیت زندگی این عزیزان داشته و با درایتی خاص برنامه ریزی اوقات فراغت  سالمندان را انجام دهند.

در این دوران بر فاصله‌گذاری فیزیکی و کاهش رفت و آمدها تاکید می شود. همه ما می دانیم توجه به وضعیت جسمانی افراد مسن بسیار حائز اهمیت است. اما مهمتر از آن وضعیت روحی این عزیزان می باشد. که با حذف کامل دیدار می‌تواند منجر به تضعیف روحیه آن‌ها، تضعیف سیستم ایمنی، نداشتن اشتها، نامنظمی خواب و اختلال سیکل خواب و بیداری آنها شود.

بنابراین نباید سلامت را تک بعدی نگاه کرد. اهمیت اوقات فراغت سالمندان در کرونا به حدی است که می‌توانیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله‌ ۲ متری از آنها همراه با استفاده از ماسک، جلوگیری از تماس دست و روبوسی و دیدارهای کوتاه مدت به انجام برسانیم تا آنها را از دلتنگی وارهانیم. البته رعایت همه این موارد به شرطی است که طرفین هیچ علامتی نداشته باشند. و مدیریت اوقات فراغت در این دوران دقت و دلسوزی همه افراد خانواده را می‌طلبد که از احوال سالمند خود غافل نشوند. و موجبات رضایت و خوشنودی آن‌ها را با رعایت همه جوانب، جامعه عمل بپوشانند.

گردشگری سلامت سالمندان

یکی از برنامه‌هایی که در موسسه سالدیده برای سالمندان انجام می‌شود گردشگری سلامت سالمندان است. این برنامه سیاحتی، تفریحی، زیارتی همراه با خدمات بهداشتی و درمانی است. که توجه به نکات ضروری برای سلامتی سالمند و نحوه خود مراقبتی در منزل را به آنها آموزش می دهیم. شایان ذکر است برنامه‌های تفریحی در اماکن تفریحی و گردشگری طرف قرارداد با موسسه صورت می پذیرد که از هر حیث برای سالمندان مناسب باشد. تا عزیزان بتوانند به راحتی از واکر و ویلچیر استفاده کنند.

از دیگر برنامه‌های اوقات فراغت سالمندان برنامه های ورزشی است. ورزش یوگا، آب‌درمانی، استخر، سونا، جکوزی و ماساژ( درمانی و ریلکسی) و یوگا در آب در مجموعه‌های ورزشی طرف قرارداد با موسسه سالدیده انجام می‌شود. و با حضورکادر تخصصی تحت نظر فدراسیون شنا و مربیان نجات غریق، ماساژور یا ماسیس و مربیان آب‌درمانی اوفات فراغت سالمندان سپری می‌شود.

از دیگر برنامه‌های گردشگری، کتاب‌خوانی، شب شعر همراه با اساتید ادیب و شاعر عضو کانون شعرا، پرده خوانی و برنامه های شاد برای سالمندان است. آموزش‌هایی نظیر تغذیه خوب و نرمش‌هایی که به طور منظم سالمندان در طول روز باید انجام دهند را توسط کادر درمانگر مرکز آموزش می دهیم.

برنامه‌های شاد گردشگری سلامت سالمندان فرصتی است که فرزندان سالمندان به استراحت و انجام کارهای شخصی بپردازند. و با خیالی آسوده سالمند خود را به موسسه سالدیده جهت گذران اوقات فراغت در قالب تورهای یک روزه یا چند روزه بسپارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 5 =


آخرین مقالات

تغذیه سالمند بیمار

تغذیه سالمند بیمار

لگن و لوله توالت سالمند

لگن و لوله توالت سالمند

فیزیوتراپی کمر سالمند

فیزیوتراپی کمر سالمند


دسته بندی مقالات