تغذیه سالمند بیمار

تغذیه سالمند بیمار

نکاتی که پرستار سالمند بیمار در دادن غذا باید توجه کند

با استخدام پرستار سالمند بیمار در منزل نه تنها به وضعیت تغذیه سالمند توجه می شود بلکه مهارتهای تغذیه ای نیز به بیمار آموزش داده می شود و از بروز ضعف  و بیماری در او جلوگیری می شود و در این میان با توجه به میزان توانایی که سالمند بیمار در غذا خوردن دارد مهارتهایی از قبیل هماهنگی دست ها، دقت در بینایی، سطح هوشیاری، سطح اشتها نسبت به غذا و مایعات، سختی در بلع و …  از سوی پرستار سالمند بیمار مورد توجه قرار می گیرد.

نحوه ی کمک رسانی پرستار سالمند بیمار برای دادن غذا

کسی که وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده دارد بایستی وسایل لازم از جمله سینی غذا، مایعات (طبق دستور پزشک) دستمال سفره، نی آشامیدنی و لیوان مدرج را به وقت غذا آماده کند و با روشی که در این جا بیان می شود اقدام به غذا دادن بیمار بنماید.

*در ابتدا فرد سالخورده توسط پرستار سالمند آماده دستشویی رفتن می شود و اگر لازم باشد از لوله ادرار و یا لگن استفاده می شود.

*دست های سالمند را می شوید و اگر سالمند اظهار کرد که فعلا اشتها ندارد وی را کمک می کند که دندان هایش را مسواک بزند یا از محلول های دهان شویه استفاده کند، این کار کمک به اشتهای او می کند.

*هوای اتاق را تهویه کرده و نور اتاق را تنظیم می کند.

*پرستار سالمند کمک می کند فرد سالخورده در وضعیت نشسته قرار گیرد اما اگر قادر به نشستن نیست وی را در وضعیت به پهلو خوابیده قرار می دهد.

*در وضعیت نشسته ارتفاع سینی را تا حدی قرار می دهد که فرد سالخورده بتواند محتوای

داخل سینی را ببیند و اگر قادر به نشستن نیست نوع غذا و محتوای داخل سینی توسط پرستار سالمند توضیح داده می شود.

*سالمند را همواره تشویق می کند که به تنهایی غذای خود را میل کند اما اگر نیاز به کمک

داشت حتما وی را یاری می کند و دستمال سفره را زیر چانه بیمار قرار می دهد و اگر لازم باشد، گوشت غذا را تکه می کند، کره را روی نان می مالد، میوه را پوست می کند و…

*پرستار سالمند غذا را طبق میل سالخورده در لقمه های کوچک پیچیده و در دهان بیمار می گذارد، بعد از هر سه، چهار لقمه ی کوچک مقدار کمی مایعات به او می دهد.( چنانچه فرد سالخورده نابیناست برای هر لقمه ای که به او داده می شود، در مورد غذا و سردی و گرمی آن توضیح می دهد).

* فردی که وظیفه نگهداری از سالمند و یا غذا دادن سالمند را برعهده دارد نباید هنگام غذا دادن عجله کند و بایستی به قدری فرصت داده شود که کاملا وی غذا را بجود و در حین غذا  با حوصله در مورد مطالب مورد علاقه  او صحبت شود.

*برستار سالمند وقتی اطمینان حاصل کند که فرد سالخورده کاملا سیر شده است، سینی و

دستمال سفره را برمی دارد و وی را در شستن دست ها کمک می کند.

* به دندان و دهان وی توجه می کند.

*سالمند را در وضعیت راحتی قرار می دهد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =


آخرین مقالات

تغذیه سالمند بیمار

تغذیه سالمند بیمار

لگن و لوله توالت سالمند

لگن و لوله توالت سالمند

فیزیوتراپی کمر سالمند

فیزیوتراپی کمر سالمند


دسته بندی مقالات