لگن و لوله توالت سالمند

لگن و لوله توالت سالمند

با استخدام پرستار سالمند در منزل می توانیم شرایطی را فراهم آوریم که سالمند محدود به تخت بتواند به کمک لوله ادرار و لگن عمل دفع را به راحتی انجام دهد.

اگر شما هم سالمند در منزل دارید پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و چنانچه سوالی براتون پیش اومد حتما با کارشناسان ما در مرکز سالدیده تماس بگیرید.

وسایل لازم : لوله ادرار، کاغذ توالت، لگن و یا پارچ آب، صابون، حوله و دستکش یکبار مصرف.

روش کار

اگر اطراف فرد سالخورده و یا بیمار کسی به غیر از پرستار سالمند است، خلوت شود.

1-لوله ادرار روی صندلی و پوشش آن روی لبه ی تخت قرار داده شود.

2-اگر سالمند در وضعیت سلامت است و می تواند به صورت ایستاده و اگر بیمار است در وضعیت راحت بدنی قرار داده شود.

3-پرستار سالمند آموزش دیده، روش استفاده از لوله ادرار را به سالمند سالم آموزش می دهد و اگر فرد سالخورده بیمار است به کمک پرستار یا مراقب سالمند این کار انجام می شود.

4-کاغذ توالت در اختیار فرد سالخورده قرار گیرد و در صورتی که وی نتواند از کاغذ توالت استفاده کند پرستار سالمند این کار را برای او انجام می دهد. و اگر لازم باشد برای نظافت اطراف مجاری ادرار از آب استفاده می کند و سالمند را در تمیز کردن و خشک کردن یاری می رساند.

5-در مواقعی که سالمند تمایل دارد هنگام دستشویی در اتاق تنها باشد با قرار دادن زنگ اخبار در کنار تخت، پرستار یا مراقب سالمند با خیالی آسوده اتاق را ترک کرده و بعد از عمل دفع با علامت زنگ اخبار به اتاق باز گردد.

5-چنانچه میزان ادرار کمتر از 30 سی سی در ساعت است سالمند دچار کاهش ادرار شده و باید به کسی که مسئولیت سالمند را برعهده دارد (معمولا یکی از اعضای خانواده) اطلاع دهد و اگر شخص مورد نظر در دسترس نباشد حتما موضوع به کارشناس شرکت پرستاری سالدیده گزارش می شود و اقدامات لازم در این مورد صورت می گیرد.

6-در صورت نیاز، به سالمند کمک داده می شود تا دست هایش را بشوید و سپس در وضع راحتی قرار بگیرد.

دفع مدفوع و مواد غیر طبیعی

معمولأ دفع مزاج برای سالمندان سخت است. فرزندان  با استخدام پرستار سالمند می توانند وی را در انجام امور شخصی و بهداشتی و استفاده از لگن توالت یاری رسانند. لگن توالت و وسایل لازمی که پیش تر در مورد ادرار کردن فرد سالمند گفته شد در مورد مدفوع هم صدق می کند با این تفاوت که در زمان مدفوع جای لوله ادرار از لگن استفاده می شود.

در تصویر دو نوع لگن نشان داده شده است:

لگن معمولی و لگن مخصوص شکستگی که در مورد نحوه ی استفاده از هر دو لگن توضیحاتی داده می شود. به طور کلی در استفاده از لگن توالت، فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را دارد باید طریقه ی استفاده از لگن را بداند. نحوه استفاده از از لگن توالت توسط فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را برعهده دارد.

یکی از اصولی که در نگهداری از سالمند بسیار مهم است استفاده درست از لگن توالت و شستن مدفوع سالمند پس از دستشویی است تا از عفونت ها و بیماری های پوستی جلوگیری شود. برای استفاده صحیح از لگن توالت، لگن را روی صندلی یا در پایین تخت بیمار قراردهید. در صورتی که لگن سرد یا گرم است، درجه حرارت آن را با آب گرم یا سرد تنظیم کنید.

فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را برعهده دارد فرد سالخورده را در وضع راحتی که شرایط به او اجازه می دهد، قرار دهد.

ملحفه یا پتوی سالمند را به طرف مقابل تا کرده، پیراهن وی را تا حد امکان بالا زده و شلوار او را تا زانوها پایین بکشید.

نحوه استفاده از لگن توالت توسط پرستار سالمند

فردی که با عنوان پرستارسالمند یا مراقب سالمند در منزل خدمت می کند چنانچه سالمند قادر به همکاری است از او می خواهد که زانوهای خود را خم کرده و با قراردادن وزن خود روی پشت و کف پاها باسن خود را بلند کند. ( در صورت امکان استفاده از تراپز، جهت بلند کردن باسن پیشنهاد می شود).

در این حالت پرستار سالمند با قرار دادن یک دست خود زیر کمر وی و اهرم کردن ساعد روی تخت در بالا بردن باسن بیمار کمک می کند و با دست دیگر لگن را زیر وی قرار می دهد.

چنانچه باسن سالمند بیمار در اثر تعریق مرطوب باشد، پرستار سالمند ابتدا پوست را کاملا خشک می کند و با قراردادن لگن زیر بیمار به صورتی که دهانه باریک به طرف پایین تخت و قسمت صاف و پهن زیر باسن قرار گیرد انجام وظیفه می نماید.

نکته : در صورت استفاده از لگن مخصوص شکستگی، باید قسمت صاف زیر باسن قرار گیرد.

استخدام پرستار سالمند با تجربه

بعضی از سالمندانی که محدود به تخت هستند هنگام استفاده از لگن توالت همکاری دارند و بعضی به علت بیماری و یا کهولت بسیار زیاد قادر به همکاری نیستند بنابراین نقش پرستار سالمند با تجربه و آموزش دیده یا مراقب سالمند در این میان بسیار حائز اهمیت است.

پرستار سالمند برای بیمار لگنی

پرستار سالمند، بیمار را به یک طرف در حالی که پشت او به طرف پرستار است می چرخاند، لگن را زیر ناحیه باسن قرار داده و دوباره در حالی که لگن در محل حفظ شده است، بیمار و یا فرد سالخورده را به آرامی به پشت می چرخاند.

نکاتی که در نگهداری از سالمند مورد توجه است

۱-هنگامی که سالمند روی لگن قرار گرفت، روی سالمند توسط فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را دارد پوشانده شود.

۲-میله ی کناری تخت را بالا قرار دهید.

۳-در صورت امکان سر تخت کمی بالا آورده شود.

۴-زمانی که سالمند روی لگن قرار می گیرد بیشتر از 15 دقیقه نباشد چون احتمال اینکه زخم فشاری بگیرد بالاست.

۵-در انتها سر تخت را پایین بیاورید.

۶-کاغذ توالت و آب دم دست باشد. در مورد سالمندان خانم پرستار سالمند به این نکته توجه داشته باشد برای جلوگیری از عفونت، کاغذ توالت از جلو به عقب کشیده شود.

7-برای برداشتن لگن از زیر سالمند در صورتی که سالمند بیمار قادر به همکاری باشد به همان ترتیبی که موقع قرار دادن لگن زیر بیمار عمل کردیم، سالمند بیمار را بلند کرده و لگن را برمی داریم.

8-فورأ درب لگن را گذاشته یا روی آن را بپوشانید و بر روی صندلی قرار دهید.

9-دست های سالمند را بشویید.

10-سالمند را در وضعیت راحت قرار دهید و پوشش های تخت را مرتب کنید.

در مرکز پرستاری سالدیده به مراقب سالمند آموزش داده می شود حواس شان به تهویه هوای اتاق باشد و در رابطه با وضع و چونگی مدفوع سالمند توجه کنند.

چنانچه محتویات غیر طبیعی باشد قبل از این که دور ریخته شود به کارشناس شرکت پرستاری و یا کسی که مسئولیت سالمند ( اغلب یکی از فرزندان) را برعهده دارد گزارش داده شود.

به هر حال ممکن است در مدفوع خون مخفی، انگل و یا محتویات غیر طبیعی به چشم خورد بنابراین دیدن محتویات یکی از ضروریات است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 3 =


آخرین مقالات

تغذیه سالمند بیمار

تغذیه سالمند بیمار

لگن و لوله توالت سالمند

لگن و لوله توالت سالمند

فیزیوتراپی کمر سالمند

فیزیوتراپی کمر سالمند


دسته بندی مقالات